2007-02-25

...fram till påska... UPPDATERAD

när jag för några år sedan gick ur det religiösa samfund jag var döpt in i..
var det för att jag inte alls fick mina filosofiska och andliga behov uppfyllda där..
och vissa saker kan jag öht inte stå för i den tron....

i en diskussion med en av mina bästa vänner häromdagen...
(hon är varmt och djupt kristet troende...)
kom vi att tala om fastan..
det är ju fastetider nu..

och då bestämde jag mig för att det finns symbolvärde i fasteperioden..
att avstå något..
kanske för att uppskatta det ännu mer efteråt..
eller för att bli mer eftertänksam...
eller...
ja..
jag vet inte riktigt...

iaf har jag bestämt mig för att avstå 20 minuter av min dagliga soffsittartid..
och utöka den kvällsliga promenaden med lika många minuter...

fram till påsk..

vad kan ni avstå från???

uppdaterad kl.18.30...

egentligen ville jag äta minimal lunch under sex veckor..
men min man hotade att i såfall flytta ifrån mig...
säger det något om hur jag uppför mig i hungrigt tillstånd??

nää.. jag tror att han är för känslig helt enkelt...

10 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Jag avstår från stress och ligger i soffan istället.

Lyckliga Grodan sa...

bra val...
om du blir mindre stressad av det...
förstås..

PGW sa...

Jag tror du har en klok man. Lunch måste du ha.

Cornelia sa...

äta bör man annars dör man vet du väl...

Jag kan tänka mej att avstå från godis (vilket jag ändå gör) men inte från mat. Från TV men inte från böcker.

Vi på Kantarellen sa...

Jag vägrar att äta mindre.... det måste bli att röra på sig mer. Och det ska jag göra, bara jag får min varma och långa jacka som just nu ligger i tullen och väntar på vidare transport till Nybro

Anonym sa...

Jag skrattar när jag läser era kommentarer, och kan inte skriva kommentar nu.

Anonym sa...

Filifjonkan avstår från att sy i en hängare i 2 handdukar..gills det??:)

Mildamakter sa...

Jag tänker avstå från att bli irriterad över saker som jag ändå inte kan påverka, försöka avstå från negativa tankar och istället försöka tänka positivt...men jag skulle behöva avstå från allt utom miniamalt med mat fram till påsk, men min man säger som din, så jag får väl lägga ner det projektet ;o)

Mette sa...

En gång fastade jag i fem veckor. Jag slutade röka samtidigt. För jag visste att överpräktigheten skulle göra att jag inte skulle tända en cig. Och när jag fastat färdigt var jag så glad över mat att jag totalt struntade i ciggen. Ett och ett halvt år höll det. Sen gjorde min pojkvän slut ... (heheh - nå, inte för att jag slutat röka, hahah.)

Lyckliga Grodan sa...

jag har fastat på riktigt två gånger..
första gången var jag helt euforisk..
och andra gången blev jag helt enkelt sjuk..
av längtan efter mat..
eller något annat..

det var över tjugo år sedan. och sedan dess har jag aldrig frivilligt avstått mat..

tala om skräckupplevelse...