2006-05-02

'leave them kids alone'

dagens svenska barn är försökskaniner..
de är den första generationen svenskar vars föräldrar har utsatts för den allmänna sanningen att föräldrar till småbarn jobbar..
helst heltid...
så att vi kan konsumera mer...
och hjulen kan snurra fortare..

och i och med det sköljer det dåliga föräldrasamvetet över ungarna dagligen ..
och föräldrarnas kontrollbehov ökar i relation till det dåliga samvetet...
mobiltelefoner på gott och ont..
men de kan funka som en elektrisk boja...

barn i 6-12 års ålder har ytterst lite egen tid..
den där tiden när ingen vet vad man gör..
ingen har koll på vad som händer..
då man liksom testar sig själv mot verkligheten...
när man tar reda på vem man egentligen är...
utan några vuxna som man måste förställa sig inför...

förr fanns den här tiden på ett annat sätt...
det fanns inte så mycket orsak att kontrollera..
inte så mycket farligt..
vare sig IRL...
eller i cyberrymden (som ju inte var upptäckt då..)

jag hade obegränsat med tid i fred..
mellan tiderna man skulle hålla...
rymdmannen har också skrivit om det här...
vi har nog samma erfarenhet...
och tänkt rätt lika om den...

det här är inget politiskt inlägg..
bara en undran vad som händer med alla barn..
som växer upp och tror att världen är så farlig att föräldrar alltid måste kunna nå en...
som tror att all tid måste fyllas med ordnade aktiviteter..


jag tror att det påverkar...
mer än vi tror..

människan en jäkel på anpassning och överlevnad..
och jag kan mycket väl vara en gnällspik som tror att det var bättre förr...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mycket tänkeväckande och igenkännande!

Visionary soul sa...

Jag tycker att det märks, åtminstone på min dotter, att "egen tid för att testa sig själv mot världen" är något som inte finns i dagens ungars medvetande. Och jag tror att alla förströelseapparater (dator, TV, mobil, mp3, osv...) har betydelse i det fallet.

Ibland brukar jag citera Alfons Åbergs farmor, som skrattar åt Alfons och hans pappa som har så tråååkigt när alla julklappar är öppnade, granen barrar och julgodiset är slut: "det är BRA att ni har tråkigt! Ha ha! Jo, för när det är som allra tråkigast så KAN det bara hända något roligt sedan!" Det funkar på Alfons och hans pappa, lite mindre bra på dottern... ;-) Men man måste ju försöka! :-)