2007-05-02

förresten...

vad är egentligen en gräddbulle...

8 kommentarer:

Cornelia sa...

Mumsmums kallas det också tror jag. Gott är det!

PGW sa...

Ingen aning. Men det är säkert gott.

Annela sa...

En gräddbulle är en chokladdoppad bulle som ibland har kokos på sig och som kan vara i lite olika modeller. Inuti finns det vitt skum. Men det är inte detsamma som mumsmums. Mumsmums är alltid samma form.
I Skåne heter det gräddbulle och här i Göteborg heter det munkar; kokosmunkar och munkar.

Lyckliga Grodan sa...

aha..
bilden börjar klarna..

en skumbulle.. med eller utan kokos.. som är chokladdoppad..

men inte är en mumsmums..

sån heter kokosboll här..
tror jag..
fast jag blev genast väldigt osäker..
jag får nog kolla med säkra källor i morgon..
de säkra källorna sover nu...

Bloggblad sa...

Jaså - du ville veta? Jag trodde du skojade, som när man ätit lite för många gräddbullar och inte vill räkna...

I dag tänkte jag på dig när jag var ute vid kusten. Det skulle finnas en damm där grodor parar sig - om jag bara gick 10 minuter rakt in i skogen. Övervägde hur roligt det vore att ha en sån bild - mot hur skönt det vore att sitta i solen vid havet... Det blev ingen grodparning...

Magnus Carlbring sa...

morran kallrar ibland embryo för en gräddbulle

Elisabet. sa...

I Ystad är en gräddbulle just en mums-mums.
När jag nyss hade börjat arbeta i lilla affären frågade arb.kamraten om jag ville ha just en sån till kaffet?

En gräddbulle?
För min inre syn såg jag en typ av kanelbulle men utan kanel och jag tänkte att det vore ju spännande att testa.

"Mums-mums!!" utbrast jag när nyheten uppenbarade sig.

Vilken antiklimax.

Lyckliga Grodan sa...

elisabet..
jag såg också en pösig vetebulle framför mig..
bakad med smör och grädde..
på ett ungefär..

så man kan bedra sig..
;)