2007-10-10

ledig...

ledig dag..
så jag ska jobba litet...
;)
jobba med sånt jag inte hinner när jag har min ordinarie arbetstid..

jag blev företagare för knappt två år sedan...
och det är så oväntat väldigt roligt...

definitionerna har ändrats när det gäller jobb och ledighet..
det finns jobbdagar..
lediga jobbdagar..
och helt lediga dagar..

jag gillar att det flyter ihop..
många tycker nog att det ska vara skarpa gränser mellan vila och jobb..
men det behöver inte vara det..
vi är inte evolutionärt utvecklade med på- och avknappar för arbete..

det som är viktigt är att det blir balans mellan jobb och vila..
balans....
balans..

en annan sak som är mycket mycket viktig för ens hälsa är att man känner att man kan påverka sin situation..
och det kan jag nu..
verkligen påverka..
det gillar jag också..

och ikväll åker jag till visby...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar också att jobba med mitt jobb när det inte är arbetstid. Så mycket att min chef hotar att spärra min tidbok och jag inte får komma till jobbet mer på ett tag om jag inte lär mig att gå hem i tid. Kan hon inte vara lite glad över att jag VILL jobba istället!!!???"Morskan"

Lena sa...

Visby, suck...

Balans mellan arbete och fritid, tja... trivs man med livet och jobbet så är det nog inga större problem, men konstrar det så kan det nog vara trixigt att stänga av.

Tankevågor sa...

Balans är bra och Visby är mer än bra.....faktiskt helt underbart så här års också!

Bloggblad sa...

Jag skiljer mer på när jag måste klä på mig och passa en tid - det räknar jag som jobb.
Jag har ju också "eget" och skriver en massa - men då kan jag göra det när jag vill, behöver inte kamma mig eller ha strumpor i samma färg... och då känns det inte alls som jobb. Det är bara kul.
Däremot fick jag sluta med att ha papper och penna med på mina promenader - det blev jag stressad av, kände att jag aldrig kunde koppla av. Fast.... en del fina sångtexter blev det...

Lyckliga Grodan sa...

jag håller med helt vad det gäller klädseln..
på lediga jobbdagar går jag klädd precis som jag vill..
den här tiden är det löst sittande varma kläder.. nästan alltid raggsockor på fötterna..
jag tar inte längre med mig pappershögar hem...
men tankearbete..
det kan jag göra var som helst...