2007-01-16

blåst...

häromdagen blev jag riktigt blåst..

jag hade handlat(läs shoppat) i en internetaffär..
och betalat med kreditkort via paypal..

och så fick jag ett mail till synes från just paypal..
där det stod blablabla...något blev fel..
vänligen mata in ditt kortnummer och CVV-kod..

och jag gjorde det..
och tryckte glatt på enter...

en millisekund senare vaknade hjärnan..
och kortet blev spärrat omedelbums..

det var ett fejkmail..
såklart....

hur dum kan en groda känna sig???

nåväl..
ingen skada skedd..
bara lite tilltufsat ego...

15 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att du kom på dig själv. Jag har själv inte varit ute för det.

Anonym sa...

Bra att veta. Har inte den möjligheten i min butik än. Känns inte helt säkert för kunden. Avvaktar lite till. Skönt att du inte blev av med några pengar!

Vi på Kantarellen sa...

Jag har fått sådana mail jag också. Konstigt med tanke på att jag inte har något Paypal-konto.

Anonym sa...

Fy bubblan! Jag tycker inte såna konstigheter.. Helst betala via internetbanken.. ja lite gammalmodig men..

Anonym sa...

Uh. Ja. Tur att du kom på att du blivit lurad innan du blev det. Liksom. :)

Tankevågor sa...

Nu gör du inte om det igen i alla fall.

Anonym sa...

du kom ju på det i tid i alla fall! Det är inte så lätt. Jag skulle säkert också kunna göra nåt liknande.

Mette sa...

Oh Grodifer! Du är snabb i handlingarna! Flinka grodfingrar.


Din idol är sjuk och jag är så orolig.

Vanja sa...

Tur att du kom på det i tid! Jädrans skräpmail som skickas... grrrrr!

Lyckliga Grodan sa...

det kändes i magen att det inte riktigt stämde..
jag blev harmsen..
och förbannad..

så himla lätt att gå på..
det var en länk till en hemsida som såg helt äkta ut..
men det var den ju inte..

Anonym sa...

Lurt fenomen det där. Gäller att vara uppmärksam, FÖRE man blir fattig,, på köpet.

Anonym sa...

Jisses lilla groda...nära ögat Vad sägs om en lapp på skärmens kant lämna inte ut kontonr aldrig någonsin, Det har ju vimlat ett tag av dessa brev. Har fått 2 st själv.

Moni sa...

Men att du kom på det själv, det var grymt imponerande! Jag hade nog inte misstänkt nåt av ett mejl...
Men generellt aktar jag mig för att köpa saker på nätet. För jag är en fegis.

Visionary soul sa...

Jadu, det DÄR känner jag igen... ;-) Jag hade ju sådan tur att det var dig jag lämnade ut alla möjliga uppgifter till... fast inte kontonumret, som tur var! ;-)

Tur att du reagerade så snabbt, och kom på vad du måste göra för att åtgärda. Det är jag inte säker på att jag hade gjort...

Lyckliga Grodan sa...

jag handlar massor med grejor på nätet.. och har alltid varit noggrann med att kolla upp vem jag köper av..
aldrig någon privat..
bara företag som har varit med ett tag...

och aldrig har det hänt något förrän nu...
jag är rätt misstänksam av mig..
och det är ju tur det..