2006-02-21

lax och lycka...

ett recept på ugnsbakad lax med ädelost...
som jag lovade för länge sedan att lägga ut..

ett stycke laxfilé som man skär i ca 4 cm breda bitar..
snitta varje bit mitt i.. på längden..
i varje snitt lägger man lagomt mycket ädelost..
(brukar använda vanlig kvibille ädel..)

stoppa in fiskbitarna i ugnen, 225 grader, ca 12-15 min..
sen är de färdiga..

gott med små gröna goda ärtor..
och pressad potatis till...
mums...

lycka..

recept på lycka..
jag hade många färdiga recept förut..
som jag testade..
på olika sätt..

en del var bra..
andra funkade inte..

nu har jag ett basrecept i huvudet..

och sedan höftar jag..
och smakar av..

10 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Allt lät ljuvligt tills du kom till "små gröna ärtor".

Det finns inte mycket som jag INTE äter, men ärtor tillhör det... och jag fattar inte varför. Kanske det har att göra med skal och sen gegga inuti.

Hur som helst leder detta till att jag inte äter/under protest äter linser och bönor.

Men annars lät det as-Kalas!

Lyckliga Grodan sa...

skippa ärtorna.. man kan ha chokladsås till om man vill..bara man tycker det är gott..:)
fisken är urgod..

Anonym sa...

Jag ska absolut göra! Köpte laxfile i söndags. Tänkt vi ska äta någon dag, tror i morgon. Ädelost..*slickar om munnen*

Lyckliga Grodan sa...

det är såååå gott.. och lättlagat..

Humlan sa...

Mmmmm, låter mums!
Jag måste säga att jag föredrar ärtor framför chokladsås (till lax iaf).
Brukar ofta göra lax i ugn med bara citronpeppar på, gott det med, men funderar många gånger på vad jag ska ha till...

Mildamakter sa...

Äntligen - tack! ;o)
Detta kommer jag att göra på min ätdag på lördag, *apselut*!

Lyckliga Grodan sa...

milda.. bättre sent.. än aldrig :)

Cornelia sa...

det lät gott och lätt, ska jag prova

Anonym sa...

Det är 22 kronor för två av Kvibillie ädelost/gräddädelost i ICA affären. jag köpte en sats i dag.. Hem och fixa middagen. FY VAD GOOOOOOOOOOTTTTTTT! Som tur blev det över efter flickornas laxbitar så jag ska göra igen till lunchen i morrn.. Tack och puss Grodan!

Lyckliga Grodan sa...

varsegod annemaj.. härligt att det smakade gott.. och stora stora kramar till dig..