2006-07-30

prövning...

vår granne har fått nya vanor..
han klipper sin gräsmatta vid 7-tiden på söndag morgon...
först med åkgräsklipparen..
sedan med motorgräsklippare handstyrd...
och sedan med någon kantmojäng..

förra söndagen tänkte jag att jag inte ska säga något åt honom..
han är vår gårdstomte..
och fixar alla möjliga och omöjliga saker åt oss...
vi får stå ut tänkte jag..

idag är jag på gång att ompröva mitt ställningstagande..
det är ju ohemult...
jag vill inte vakna av detta oljud på min allra bästa dag i veckan...
dagen när man kan göra som man vill..

nu kan jag ägna dagen åt att komma på ett vänligt och diplomatiskt sätt att ändra hans vanor...

6 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Att bo i lägenhet har sina fördelar, men å andra sidan har vi "sopmaskinerna"

Anonym sa...

Där har vi ett typiskt problem.
Säg till din granne " du förstår jag har en väninna o i deras område är det hemskt på söndagarnas tidiga mornar ,där bor en som inte förstår att man inte skall rusa bilmotorn så tidigt. Motorer väcker ju folk. De får aldrig sova lugnt o på söndagen?? Hur kan de gör så?? se väldigt frågande ut så klämmer du till med att tur att det Inte är så där vi bor för mina grannar gör inte sånt,Stackaras väninna va!
Å andra sidan kan du skicka din stora Groda o knycka tändstiften på lördagskvällen redan hos din granne,
God Luck!

Mette sa...

Hm.... Grodifer... ja hur ska du lägga upp det hela?

Peter Madison sa...

Tja, du kan ju ringa Jan Eliasson på UD och komma å medla lite......!

Cornelia sa...

Kan du inte be honom att inte klippa före kl 10 så lovar du bjuda på kaffe... eller nåt. Det beror på vilken typ av humör han har. Många karlar är inte så svåra. En enkel upplysning och en vädjan kan vara helt OK. Alltför inlindat kan vara helt fel. Men börja vänligt och utgå från att han bara varit obetänksam. Våran granne som spelar munspel ibland rätt högt tyckte det var helt oK när en annan granne sa att mellan kl X och kl X är det OK om du spelar, för då kan jag gå en promenad.

Mildamakter sa...

Vår granne håller på att göra etagelägenhet av sin lägenhet, så jag förstår preeecis hur du känner dig...med den skillnaden att här är det fullt ös mellan 0700 - 1700, varje dag!
Vågar påstå att jag är trött på sk-ten och överväger starkt att flytta till bonnvischan...nångång...ja närsomhelst faktiskt ;o)