2006-12-29

retreat...

jag var på tystnadsretreat första advent..

efter att ha läst om och funderat på detta..
i ett par år..
for jag iväg..
när jag hittade en retreat som inte har religiös anknytning...

total tystnad i 36 timmar...
undvika ögonkontakt även vid måltid..
gående och stående meditation..
vila..
sömn...


svårt...
ovant..
och oj vad jag hörde mina tankar tydligt..

det blev väldigt uppenbart vad jag sysslar med i huvudet..
och det var inte enbart en positiv upptäckt..

det gav stillhet och ro..
och nytt tvivel om hur jag lever mitt liv...

det gav också mersmak..
jag åker igen..

det är jag helt säker på..

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter intressant. Var det god mat? Dyrt? Några lugna aktiviteter?

Lyckliga Grodan sa...

vegetarisk mat, jättejättegod..
det var billigt...
jag kan maila dig länken till stället..
de lugna aktivitterna var meditation av olika slag, och mycket lugn yoga...

jag rekommenderar detta verkligen...

Cornelia sa...

det är något jag också har funderat på...men det har inte bivit mer än en tanke. Du får gärna maila mej länken. verkar väldigt behagligt (om nu inte tankarna som poppar upp är för störande vill säga).

Mildamakter sa...

Jag säger som de två andra här, det låter spännande, men jag antar att det ligger låååångt från Malmö, jag får väl försöka hitta nåt liknande här nere omkring, för det låter väldigt spännande :o)

Bloggblad sa...

Låter intressant med retreaten, jag har tänkt länge att pröva. Men aldrig kommit iväg... än.

Jag förstår din lättnad - vi har haft en hel del sån oro här, men också fått - för oss - positiva besked. Ganska i alla fall...

Anonym sa...

Hmm, läste just att Alfred Tomatis ordinerade ljud till trötta, deprimerade och håglösa munkar, på sin tid.

http://paranormal.se/topic/alfred_tomatis.html

Men, fågelkvitter och andra av naturens ljud var säkert inte förbjudna på ditt ställe.

På sätt o vis är jag ändå avis :-)

Anonym sa...

Jag har varit många gånger att anmäla mig, men lite feg...Var var du? Mejla mig gärna.. kram

Anonym sa...

Skicka gärna ett mail.
Önskar dig en skön nyårsafton!

Visionary soul sa...

Jag vill också gärna få länken dit... hade en lös plan på ett retreat över nyår, men det verkade vara för många gruppaktiviteter i det för att det skulle kännas som det jag sökte. Så jag skippade det, men skulle gärna prova något i stil med det du nämner...

Anonym sa...

Varför undvika ögonkontakt?
Jag ska på en tystnadsretreat i vår. 10 dagar. Jag hoppas nog på lite ögonkontakt.

Anonym sa...

Vad var det för retreat. Skulle du ha lust att maila länken till mig?
ha en bra dag!

mariellavistrom@hotmail.com