2005-12-01

nattliga bad

det är underligt vad hotellrum får mig att tänka mycket...
på allt möjligt...
men igår tänkte jag mest på vad fånigt det är att ligga i en säng så långt bort från grodfamiljen...
konstigt nog någorlunda befriat från självömk..
det var mer en betraktelse över hur vi lever våra liv i den här delen av världen...
flänger och far..
i jakt på något..

strax efter jag doppat mig det där filosofiska djupvattnet drabbades jag (som jag brukar när jag är borta från resten av grodorna) av den absoluta övertygelsen om att de alla skulle hinna dö eller drabbas av svåra skador innan jag kommit hem..
Ett tomt hem kommer att möta mig..

det höll i sig till en stund efter midnatt..men sen sov jag som en bebis..

och idag känns ju allt som vanligt.. dvs osedvanligt bra..
och nu skuttar jag ut i storstaden..
jag har kassar att fylla...
och en plånbok att tömma...
och vänner att möta..

9 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Jag brukar ibland också tänka så om min familj. Då får jag banka mig i huvudet.

Humlan sa...

Såå, om affärerna är tömda där jag går,
då vet jag att jag går i dina spår

Cornelia sa...

Och jag är sååå besviken att jag inte hinner komma, men det är alldeles omöjligt. Jag hoppas det blir fler tillfällen.

Lyckliga Grodan sa...

ett bank i huvudet mamsen.. det var det jag hade behövt igår kväll.. nu blev det kanal tre:s repriser.. det var ju rätt sövande förstås.. Konstigt det där med katastrofkänslan som infinner sig..
Humlan.. tomma affärer.. och tömd plånbok.. och kul var det..
Cornelia.. det blir väl fler tillfällen hoppas jag..

Bloggblad sa...

Oj, den som hade en plånbok att tömma...

Visionary soul sa...

Mitt i de ologiska tankarna att "familjen kommer att dö medan jag är borta" (för varför i hela friden skulle de dö just då??) tror jag att det finns något friskt i att känna så; det visar att det finns människor som man är känslomässigt beroende av. Du skulle såklart inte dö rent fysiskt om din familj dog, men känslomässigt skulle det vara fruktansvärt hemskt. Jag tror att de där tankarna är ett slags bakvänt sätt att verkligen inse att man värdesätter de där människorna! Säkert finns det också ett litet inslag av dåligt samvete för att du har så kul när de inte är med dig. Släpp det, känn dig frisk och sund, shoppa på och ha det kul med vännerna! :-)

crrly sa...

Det låter kul att shop til you drop!

Katatroftankarna känner jag igen, inte kul alls däremot. Uuh.

The Female Dinousaur sa...

Grodis, det var sååååå ljuvligt trevligt att träffas! Hoppas det blir snart igen! Tack för en kul kväll, alla ni som var där.

Lyckliga Grodan sa...

ja häftigt var det att träffas.. jag hade en bild av hur ni såg ut innan.. men den kommer jag inte ihåg längre.. den riktiga har tagit över..och den överträffar så klart fantasin..