2006-03-31

fet invändning....


jag har en invändning..
kanske blir någon upprörd nu..
men så kan det bli..

det handlar om mat..
god mat.. mycket god mat..
som man kan avnjuta på restauranger..

om man får vara ifred..

vad är det med serverings- och kökspersonal egentligen..
varför måste de förklara sönder maten med X och Y tillagad på dittan och dattan sättet..
och till det such and such sorts vin..
odlat på sydsluttning..
i kalkrik jord..

en lång låång utläggning..
som gör att maten nästa är kall när man vågar ta första tuggan..

som om jag var där för att lyssna på deras inlärda babbelibabbel...

va???

joo, maten var god..
den var mycket god..

11 kommentarer:

Anders sa...

Du grodan. Såg i din lista att du gillar Blindheten av Saramago.
Jag läste den med tvivlande behållning. Den tråkade ut mig.
Kommer du på någon spontan "ingång" i korta ord vad du fick av den vill jag gärna höra.
Så kanske boken kastar nytt ljus in i även mig?!

Bara om det kommer spontant och utan ansträngning.
Äh, du fattar
MvH
Anders

Monica med yffen sa...

Jag tror inte att de är vana vid att ha grodor som gäster. Och därför blir de övertydliga.

Sol och skugga sa...

Nä men Lyckliga Grodan! Vad har hänt? Nu tycker jag att du tar ett djupt andetag och njuter av tillvaron. Nästa gång du råkar ut för liknande marodörer avbryt med; "ursäkta om jag börjar äta medan du pratar"......
/Bisse

Anonym sa...

Dom på sibylla förklarar inte:-)

Anonym sa...

Håller med! OM de ska berätta om maten får de göra det först INNAN de har burit in den på bordet. Naturligtvis lämpligare vid tillfället när de tar upp beställning. SEN kan de få komma och fråga när man ätit ett tag om allt är bra och till belåtenhet. Det är trevligt.

Lyckliga Grodan sa...

alltså.. så här var det igår..
först var det överentusiastisk liten människa som förklarade vad vi skulle äta..och dricka... som vore hon på audition..
och sedan.. när vi väl fått in förrätten då kom kocken in.. och gjorde detsamma..
likadant vid varmrätten..
och det var inte värsta värsta restaurangen.. det var en hyfsad reastaurang.. men inte lyx a´la lyx..
man är väl lantis förstås.. och lite lättstörd..

Vigg sa...

vad serverade de... grodlår ;) mouahahaha

Höres
Vigg62

Lyckliga Grodan sa...

Anders.. det kommer direkt ur hjärtat..
saramagos språk tilltalar mig.. jag tror jag har alla hans böcker som är översatta till svenska..en del av de är svåra.. men jag tycker att alla är bra..
blindheten grep mig djupt.. för den visar på hur tunn gränsen mellan den hänsynstagande sociala människan och rovdjuret överlevaren människan är.. hur orättvist och brutalt livet är..

att överleva är vår starkaste instinkt.. ingen av oss kan svära oss fria från att vi skulle utnyttja andra...

Lyckliga Grodan sa...

vigg.... kokt oxkind.. bl.a..

Vigg sa...

tur det inte var stekt anka... känns så hårt när släkten går åt....

Höres
vigg62

Anders sa...

Ok, jag är med!
Kanhända läste jag boken med för högt skruvade förväntningar. En kompis, vars omdöme jag litar på hyllade boken.
Jag kom in "snett" i den, var kanske inte heller på humör för att läsa S resonerande sti.
"Alla namnen" tror jag en annan bok av S heter. Den tyckte jag var bättre. (Kan dumt nog inte kolla just nu för mitt lilla bibliotek är nedpackat i garaget).

Nå. Tack för ditt svar!!!
När jag packar upp böcker igen ska jag kolla "Blindheten" igen, och se hur den smakar nu.