2005-11-10

klassiker





jag älskar min man..
det har jag gjort i 17 år, fyra månader och 12 dagar...
ibland vill jag inte bo med honom...
och det har att göra med bara EN sak...

städning..

javisst.. ni kanske nickar igenkännande.. men jag vet inte..
det känns ibland som en klassisk träta och ibland inte..
för det är inte så att han aldrig städar....
han städar inte heller för mycket....

Men han städar bara när någon (läs lyckliga grodan) säger till...
och jag är så trött på att vara den som säger till..
jag är faktiskt illa trött på det ...

under åren har olika lösningar prövats....
utan någon som helst effekt på initiativförmågan..

För drygt ett år sedan överlämnade jag hela problemet till honom...
att lösa alltså..

sedan en vecka testar vi..
samma städschema.. fast lite ändrat

det kan gå...

det är tur att jag är väldigt kär i min man


ps. jag har sett ut en liten stuga som kan byggas på tomten.. till mig.. det vet han om...ds

18 kommentarer:

Theron o familj sa...

Grodis! Samma problem här också, suck. Fast det där med schema har vi inte prövat. Ännu. Talar du om ifall det funkar?

Lyckliga Grodan sa...

hej Mamma mu.. å vad jag blir glad att se dig... varit orolig för dig ska du veta.. nu känns det mycket mycket mycket mycket bättre..

jag hoppas att det funkar.. det är mitt gamla schema (från när jag lessnade på att tjata och städade själv) som han fnulat med..
det kan nog funka..

Anonym sa...

Städning och män....nä....

Lyckliga Grodan sa...

tanten.. det skulle inte vara ett problem hos oss om jag gillade städning tillräckligt mycket för att göra det själv.. det hade ju vart enklare än detta trätande... Men så är det inte.. jag vill inte ha allt ansvar för detta...

Vi på Kantarellen sa...

Vi har löst det genom att nästan aldrig städa. Och som tur är har min make lägre skittolerans än jag, så han börjar nästan alltid dammsuga, och jag hänger på.

Humlan sa...

...städning... Här är det ett ständigt problem, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv (och min ovilliga kropp, som inte riktigt klarar av sådant)... MEN jag slipper tjata!!!

En egen liten stuga att fly till ibland, det vore nog kalas i många familjer!

PGW sa...

Jag vill ha en sådan där dammsugare som susar runt själv och dammsuger, kan jag få en sådan i julklapp? Snälla??

Anonym sa...

Märkligt att städning leder till osämja för så många... Här hemma är vi nog lite som maselamsen beskriver: skiter i att städa tills en av oss får krupp och sätter igång. Av nån KONSTIG anledning är det oftast jag...

Lyckliga Grodan sa...

moni: precis.. och det gick ganska bra för oss till barnen blev så stora att vi båda skulle jobba... så.. utan att ha någon millimetersrättvisa.. för det har jag mycket svårt för.. så vill jag åtminstone att vi ska ha lika mycket ansvar för något som ingen av oss vill göra.. men båda vill ha gjort..
pgw: den där dammsugaren.. hoppar den upp och dammar på andra ställen än golvet??
maria: städhjälp.. det låter himmelskt..
humlan.. det där huset..det vill jag nog ha iaf.. även om det skulle funka nu..

Visionary soul sa...

Du, vad fint det låter att du både älskar och är kär i din man efter 17 år... grattis! :-)

Batbut sa...

Själv löste vi problemet och införskaffade städhjälp! Det är klart värt de kronorna att dels slippa tjaffsa om städningen och dels ha tiden ledig till att umgås istället. Och Du Grodan, om Du behöver har vi en liten ledig stuga ute på landet där Du kan dra Dig tillbaka och hämta kraft. Om Du behöver. Du kan tom få låna mina gamla Bowie skivor (vinyl)

Lyckliga Grodan sa...

battis. bowie på vinyl.. det är inte att leka med det.. Alladin sane är min favorit.. städhjälp här i skogen..inte det lättaste..komplicerad historia.. ska berätta den någon gång...
visionary.. visst är det häftigt.. kärlek vid första ögonkastet.. och banne mig om jag inte älskar karln mer idag.. åtminstone djupare och på ett sätt häftigare..

Anonym sa...

Tack, det värmer, kram fr Gnosan

PGW sa...

Den självgående dammsugaren håller sig på golvet, men vi kanske kan utveckla den lite. Nån lång arm som sticker upp och torkar lite här och var. Jag ringer Professor Balthazar.

Anonym sa...

Jag väntar med spänning på uppdatering om hur det går med detta! :)

Cornelia sa...

Här kör vi med en variant av mamselamsens modell, men det är nog bara jag som blir stressad av att ha det ostädat.

Klimakteriehäxan sa...

Ja men varför är det bara jag som ser dammet?
Grodans problem är på tok för vanligt. Jag drömmer om städhjälp.

Lyckliga Grodan sa...

me too.. och det är inte så att jag är pedant.. jag har en enorm toleransnivå för stök.. men någon måste ändå ta rätt på det... och någon måste se det precis som du säger häxan..