2005-11-19

smaskens
















så här gör man bästa pizzan hemma..

drygt 1 kg mjöl
salt
2,5 dl öl
2,5 dl kallt vatten
2,5 dl varmt vatten
ett litet hörn av ett jästpaket
0,5 dl olja

kör i beredare 15-20 minuter
knåda ur luften
dela upp i 8-10 bitar
jäs under blöt handduk i en och en halvtimme

platta och dra ut till runda pizzabottnar.. lägg på fyllning efter behag..

grädda på 250 grader.. man ser när de är färdiga (ca 5 min)
OBS.. ha en upphettad upp-och nervänd bakplåt i ugnen hela tiden som ni gräddar pizzorna på..
då gräddas de underifrån.. som i en riktig pizzaugn..

allt detta enligt pizzabagaren från vildmarken..
om honom kan berättas många skrönor...
och pizzorna..
mmm.....

om ni inte orkar äta åtta pizzor kan man frysa degen.. lägg degbitarna i en fuktig handduk, ta fram vid behov..

7 kommentarer:

Batbut sa...

Nu får Ilva se upp *s*

Visionary soul sa...

Finemang att du skrev hela receptet! Det ska jag prova i morgon! Om jag lyckas få det så bra som du lovar att det ska bli så kommer jag att bli poppis hos dottern och hennes kompisar, helt tack vare dig! :-)

Anonym sa...

Otroligt bra recept. Tack för det!
Här skall det då bakas Pizza.

Anonym sa...

Ska man ha ölen I pizzan?? Har jag aldrig hört talas om.

Lyckliga Grodan sa...

Lennart.. du kan dricka ölen till pizzan oxå....

PGW sa...

Öl i bröd är bra (för pizzadeg måste väl räknas som nåt slags bröd), det blir bra smak av det. Lennart kan få dricka lite till också om han vill :-)

Nåt helt annat, jag har ju bara varit inne på den här sidan sjutusen gånger eller så, nu läste jag dina boktips lite mer ordentligt. Vad sjutton har du inventerat min bokhylla?!

Lyckliga Grodan sa...

pgw.. jag har förstått ett tag att vi har mer än vår hudfärg gemensamt.. bra böcker är bra böcker.. eller hur?? Jag ska fylla på min lista.. orkar inte få dit mer än någon bok i taget... och det finns ju många favoriter
bli frisk från din förkylning...sjung för den.. istf att den får höra iprenmannen hela tiden...