2005-10-20

partikel

jag känner mig som en liten del i något stort....
och jag har tänkt mycket på det...
i flera år...

jag tror att religioner har sitt ursprung i en ödmjuk tacksamhet inför livet..
men jag känner mig inte hemma i någon religion...

makt och hierarki är vansinnigt avtändande för min del...

nånting som åtminstone den kristna kyrkan, som jag känner den, har lyckats med är sina byggnader för dyrkan..

många kyrkor är fantastiska vilorum

tack för att man inte behöver visa medlemskort innan man går in...

9 kommentarer:

Theron o familj sa...

Ja, visst är kyrkor häftiga! Nu är jag ju troende, men det spelar ingen roll, har alltid tyckt att kyrkor är något utöver det vanliga..

Anonym sa...

Mitt vilorum är inte i nån kyrka.

Lyckliga Grodan sa...

Rita: alla kyrkor är inte vilorum för mig heller, men många.. jag har slutat lägga den religiösa/etiska/moraliska aspekten på vila.. jag nöjer mig med att det ofta känns vilsamt i kyrkor..
jag brukar tända ett ljus.. och tänka på livet.... Jag tror inte att troende kristna tar illa upp..

Anonym sa...

Jag håller med dig och känner igen mig i det du skriver. Det kan vara väldigt vilsamt att sitta i en kyrka och många är ju värda att gå in i för att de är så vackra!

Anonym sa...

Vilorum för mig är naturen som är min kyrka. Lunds domkyrka fick många besök av oss vid en tidpunkt då det kändes svårt, lugnet i katedralen, ljusen vi tände där.
Just då kändes det behagligt.
Gifte oss borgeligt, då och då kan jag väl känna att det hade varit häftigt om vigseln istället varit i en kyrka, orgelspel promenad upp till altaret, just därför att det ser väldigt "mäktigt" ut.

Theron o familj sa...

Grodan! Som "troende,kristen" tar jag inte illa upp.Har ju inte alltid haft min tro och jag kommer nog ihåg hur jag själv en gång tänkte om det här med kyrkor och kristen tro. (Och tro mig, jag var inte tolerant!!)

Ps. kommer du inte hem snart? Ds.

Batbut sa...

Kyrkor för mig är en plats för kontemplation. Rena och vackra, stillsamma. En rofylld plats. Jag är inte troende, men tycker om den känsla av frid som råder där

Anonym sa...

Tack för ditt långa svar,, men jag får panik, bara jag tänker på att gå in i en kyrka. Så det gör jag inte, men jag respekterar alla som gör det och finner sin ro där. Men jag förstår det inte!
Finner du denna kommentar opassande, så ta bort den! Helt okej för mej.

Lyckliga Grodan sa...

Rita: jag har aldrig tyckt att dina kommentarer varit opassande.. inte denna heller..
religion i sig har ställt till med massor av elände.. och kyrkorna är en del av den kristna religionen..
jag försvarar den inte... inte alls..
fortsätt skriva kommentarer..
grodkramar