2005-08-27

grodan eldar upp sitt hus

ja faktiskt... det är en sanning. när storgrodan byggde om övervåningen i somras rev han några väggar... Vi bor i ett gammalt timmerhus, vilket är en historia för sej (spröjs... jag säger bara många fönster och spröjs), men i alla fall så sparade vi stockarna från rivningen.

Idag har jag stått och klyvt timmerbjälkarna, och på en av dem hittar jag skrivet med blyerts "Evert Lund och Magnus Magnusson byggde detta hus 1869" Historiens vingslag susade till så att jag var tvungen att ta av mig både hörselkåpor och handskar.

Ett meddelande från byggarna av huset till oss... 136 år gammalt....Tankarna far iväg... hur såg de ut?...hur lång tid tog det?... timret jag står och hugger var säkert hundra år minst när det höggs.... Träd från 1700-talet passerar mina händer... för att eldas upp...

Det är det som kallas kretslopp

Jag längtar till spraket från brasan

tjingeling

7 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Ett nästan heligt sprak blir det.

Lyckliga Grodan sa...

ja det kändes mycket speciellt. Jag har sparat biten.. något för nästa husägare att bli ödmjuk inför..

PGW sa...

Var nog säkrast att du sparade den där biten, annars kanske de förra ägarna hade gått igen ...

Anonym sa...

Måste vart en märklig känsla,,,men vilket fynd, ändå. Var rädd om den, kanske betyder det "tur".

Batbut sa...

livet är ganska läckert

Ilva sa...

Harligt! Sant ar sa kul, jag minns att jag smog in ett brev under heltackningsmattan i mitt rum nar den lades in i borjan av sjuttio-talet, tvivlar att de kande tidens vingslag for dem som hittade det...

Ilva sa...

ursakta den sista meningen, las den ratt ar ni snalla, sjalv ser jag i kors o bor foras bort....