2005-08-17

skolbön

nu är det skoldags igen över hela landet.. antingen har man eller ska man börja... jag går inte i skolan längre... fast om jag blir ekonomiskt oberoende av någon anledning, då ska jag bara läsa roliga kurser för nöjes skull....

det är ju inte alltid roligt för alla att gå i skolan.. och jag läser i Lyckoformeln (se boktips till höger) att man i studier där man kan se vilka delar av hjärnan som aktiveras har sett att lust och glädje är det som behövs för att den mänskliga hjärnan ska kunna hantera inlärning och förståelse av samband...

Är jag egentligen förvånad?? Learning by fear är väl en rätt ökänd inlärningsmetod.. Varje gång jag blir skiträdd får jag nån sorts minneslucka faktiskt

Min skolbön är att alla lärare och rektorer ska förstå detta... och att de ska se våra barn där de befinner sig just nu... och att de ska våga se och reagera på att några barn är rädda av olika anledningar..

Kanske borde alla stygga lärare (finns det såna?) om de finns utvisas ur skolmiljön!!

Gör våra barn nyfikna... visa på lusten och glädjen att lära sig !!

tjingeling

3 kommentarer:

Batbut sa...

Gulp, mellantrollet börjar skolan på måndag! 6 års och jag känner redan hur snabbt hon växer ifrån mig. Jag kommer vara som en igel på lärarna, har redan eteblerat kontakt, så de ska förstå vilken unik och speciell liten diamant hon är *S*

Lyckliga Grodan sa...

ja som föräldrar är det läskigt att de blir så där stora och börjar skolan.. det finns inget som formar oss så mycket som skolan förutom våra föräldrar förstås..
jag vill att de vuxna i skolan ska tycka om barnen och förse dem med upptäckarglädje och lust att lära sig.. för det är ju då man lär sig nåt.. det var inte riktigt så när jag gick i skolan, och tyvärr.. jag tror inte skolan är sån idag heller.. som förälder måste man bete sig som en igel (fast min man som jobbar som lärare säger att vissa lärare tycker att såna mammor är jobbiga... det skiter jag i!!)

Anonym sa...

Tack o lov tror jag på lärarkåren nu förtiden,,,förr, på min tid trodde dom att det skulle skrämmas till lärdom,,hua så hemska dom var! Idag är det väl lite tvärtom, eleverna vill skrämma läraren,,,men så klart inte i småskolan.