2005-08-02

överdosering

jag tror att jag är förgiftad. Sitter här med kraftig huvudvärk, svidande fingertoppar och värk i maggropen. Glad i hågen och inspirerad av alla trevliga bloggar med matinnehåll uppehöll jag mig i köket nästan hela dagen igår. Och det var läänge sedan det hände kan jag säga.

Först gjorde jag ren våra ugnar, under svordomar och suckar kan jag tillägga. Det är så tråkigt och jobbigt att jag knappt kan glädja mig åt att det är gjort. Men jag fick beundrande blickar och idel hejarop från storgrodan så någon poäng med det hela var det nog.

Sedan fick jag för mig att jag skulle göra något riktigt smaskigt som belöning efter att ha varit så duktig. Vit chokladmousse blev det, eller rättare sagt skulle det ha blivit. Den blev inte så där moussig, utan mer rinnig längst ner med ett litet lager som var något fastare överst. Nåväl, smaken var god, och jordgubbssåsen spetsade jag med körsbärsvin och det blev ju himlans smaskigt.

Summa summarum: en överdos av kök på gränsen till förgiftning (förmodligen det illaluktande rengöringsmedlet) ger huvudvärk, ont i fingrarna och diffus magvärk. Varning utfärdas härmed. Nästa gång ska jag bara äta i köket, det är det jag är bäst på.

Inga kommentarer: